Tobias bildsida - Bilder från december 2012

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under december månad 2012, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:

Bildsida 2012 - Bilder från augusti månad 2012
Bildsida 2012 - Bilder från september månad 2012
Bildsida 2012 - Bilder från oktober månad 2012
Bildsida 2012 - Bilder från november månad 2012
Av Tobias Jäderup

Svenska Motorvagnsklubben körde sin årliga julbordsresa den 1 december och denna gången till Oskarshamn, men julbordet intogs i Eksjö. Här ses tåget som precis ankommit Nässjö senare samma kväll.

Samma tåg har ankommit till Jönköping, men fått hastigt stanna före växeln då den låg fel mot vart man skulle. Man skulle in mot plattform vid spår 2a, men det låg rakt fram på trean. Bilden är också väldigt oskarp, då den är tagen med telefonen.

Den 3 december var jag i Stockholm för att b. la fotografera lite båtar. Här ser vi m/s Silja Serenade som ankommer till Stockholm vid Lilla Värtan.

m/s Baltic Queen dyker upp bakom en ö strax nedanför Högberga gård på Lidingö samma morgon i sjöröken.

Hon fortsätter sin resa in mot Värtahamnen.

Nästa båt att passera förbi är m/s Gabriella, också hon ankommande från Helsingfors, syns här på ungefär samma ställe, ganska rakt nedanför Högberga gård i sjöröken.

Hon kommer närmare och fortsätter in mot Stadsgården.

Längre bort, ungefär vid Klippudden ser vi nästa ankommande båt, m/s Romantika som kommer från Riga.

Här kommer hon närmare mig och fortsätter resan in mot Frihamnen.

Tvåvagnarståg på Lidingöbanan mot Gåshaga brygga har stannat till för att släppa av två resenärer vid Högberga.

Tåg in mot stan nalkas vid Högberga, ett tåg påväg mot Ropsten.

Utsikt över Slussen och en del av Stockholm från ovan, närmare bestämt vid Katarinahissen samma dag.

Passade också på att åka till Upplands Väsby för att få en bild på ett Upptåg som vid tidtabelsskiftet någon vecka senare slutade trafikera där, utom en enstaka helgtur mitt i natten.

X52 9052 + 9065 inväntar avgångstiden från Upplands Väsby mot Gävle.

En annan vy i Upplands Väsby med samma tåg.

SJ's snabbtåg 513 mot Jönköping står avgångsklart från Stockholm. Då var det bara någon vecka kvar som man körde X55 i detta tåget, sedan vart det återigen X2-sätt.

SJ Snabbtåg 513, blivande 514 ses här i Nässjö kvällen efter, den 4 december, då man står avgångsklart mot Jönköping med X55 3360.

X11 3187 "Falstaff, fakir" inväntar avgångstiden från Jönköping mot Nässjö den 11 december. Krösatåg eller Östgötapendel? Det är frågan..

Två Östgötapendlar i Nässjö på eftermiddagen den 13 december.

Eckerölinjens m/s Eckerö ligger stilla i Grisslehamn den gråtrista dagen den 17 december då jag tog en tur med båten. Här före man målade om den, då den numera är i annorlunda design.

Här en annan vy från Grisslehamn med m/s Eckerö.

Interiörbild inneifrån terminalen i Grisslehamn.

Här har vi kommit ombord på båten och ser ut över Ålands hav där det denna dagen var riktigt gråväder.

Så ett par interiörbilder och vi börjar här vid ingången från rampen som är till höger genom dörrarna.

En bild in mot Taxfreebutiken.

Och här ser vi Bistro Byholma.

Här ankommer vi mot Eckerö i snövädret.

Det var grått och trist ute på havet denna dagen när vi nu är påväg tillbaka mot Grisslehamn igen.

Den 23 december besökte jag Uppsala för att provåka nya pendeln med X60 dit och på denna turen vart det X60 6002 som här inväntar avgångstiden mot Stockholm och Älvsjö. Dagen dessförinnan hade jag varit på julbordskryssning med ett par vänner på Viking Lines Rosella.

En "riktig" Uppsalapendel bestående av Rc6 1376 främst rullar in till sin slutstation Uppsala.

På Arlanda C hoppade jag av en stund för att fotografera lite och titta till lite. Här ser vi X60 6040 som är påväg mot Uppsala göra uppehåll vid Arlanda C.

Hann även åka upp och få en bild på ett flygplan genom rutorna på Arlanda.

X40 3337 är påväg från Linköping mot Gävle när det gör uppehåll på Arlanda C.

Tåg från Falun mot Stockholm med Rc6 1406 som dragare kommer in på fel spår, nämligen på uppspår på Arlanda C.

X60 6024 gör uppehåll på Arlanda C påväg ner mot Älvsjö.

Så ett par bilder på Hotell Continental mitt emot Centralstationen i Stockholm som revs under våren 2013 för att bereda plats åt ett helt nytt hotell i samband med byggandet av Citybanan som också får en ny ingång där.

Utanför huvudingången.

Bild rakt framifrån på huvudingången med hotellnamnet.

Vi tittar in genom fönstren in mot receptionen. Hotellet hade tyvärr stängt sedan två dagar tillbaka när jag tog dessa bilder, så jag fick tyvärr aldrig möjlighet att gå in.

Och här har jag gått lite åt höger för att få en bättre bild på interiören vid receptionen och huvudtrappan.

Inzoomad bild på själva receptionen.

Här har vi gått upp lite och får en vy med hotellet framför Centralen och hissen ner till tunnelbanan.

Och här en vy från Klara Västra Kyrkogata med hotellet intakt.

Sedd över gatan Klara Vattugränd.

En avslutande bild på hotellet, sett från Centralen.

En avslutande bild från december och 2012 får bli denna på Y2 1382 i tåg 8315 göra uppehåll på kvällen den 23 december i Vimmerby påväg mot Kalmar.