Tobias bildsida - Bilder från augusti 2012

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under augusti månad 2012, med inriktning på järnvägsfotografier.

Blir även här ett par bilder som i juli månad, då det fortfarande är sommar och fint att vara ute och fotografera en hel del.
Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:

Bildsida 2012 - Första kvartalet 1 januari - 31 mars
Bildsida 2012 - Andra kvartalet 1 april - 31 maj
Bildsida 2012 - Bilder från juni månad 2012
Bildsida 2012 - Bilder från juli månad 2012
Bilder från SMoK's Skåneresa
Av Tobias Jäderup

Vi börjar där vi slutade i juli, nämligen på kryssningen till Riga med Viking Lines Cinderella. Här är vi strax vid inloppet till Riga.

Kryssningsfartyget Oases of the seas låg vid kaj en bit utanför Riga invid en timmerterminal.

Silja Festival som kör dagligen Stockholm-Riga-Stockholm låg också inne i Riga när vi ankom.

Via bildäck och flygplansramper fick man gå av i Riga. Här ses bildäcket där man även sålde vattenflaskor för den varma dagen i Riga.

Här har jag just klivit av Cinderella i Riga via bildäcket, och det har blivit dags att undersöka staden lite i några timmar.

Cinderella och Festival ses här båda två ligga i Riga och ses från vägbron Vanšu Tilts.

På järnvägsbron över vattendraget som går igenom Riga vart det tågmöte lagom tills jag kom fram för att fota, det är två olika regional/pendeltåg som möts. Det vänstra är påväg ut från Riga, medans det högra är påväg in mot Riga central.

Ett spårvagnståg på linje 4 tar kurvan efter bron Akmens Tilts/Stone bridge och svänger in till hållplatsen Grecinieku iela.

Tillbaka in mot staden igen och vid Gamla stan ställde dessa tjejer upp sig för fotografering av allmänheten i tidsenliga kläder för just Gamla stan.

Vidare in mot Gamla stan i Riga ser vi denna vyn vid ett av stadens alla torg.

Besökte även Riga central en snabb sväng på min rundtur genom staden och här ser vi ett tåg mot Dubulti med ER2T-220601 redo för avgång.

Vid en annan plattform och annat spår hittade jag detta gula tåget ER2T-7117-06R som var påväg mot Jelgava.

Tillbaka in mot staden igen och utanför Operahuset så passerar detta spårvagnståg mot Dole.

Och vänder jag mig om och går en bit bak så hittar vi detta spårvagnståg påväg i motsatt riktning.

Jag fotade inte bara stora båtar i Riga, även de små fick vara med på bild. Här kommer en liten båt åkandes i den lilla ån som rinner igenom staden.

Utanför en smedja i stan satt denna mannen i tidsenliga kläder.

I Riga kliver man på spårvagnen ute på gatan, så bilister får se upp när en spårvagn stannar till, som här utanför Nationalteatern.

Längre bort på samma gata, Kronvalda bulväris så kom detta spårvagnståg på raksträckan.

Linje 7 vänder vid en vändslinga vid hållplatsen Kornvalda Bulväris som inte alls ligger långt från färjeterminalen. Här är ett spårvagnståg påväg igenom slingan. Precis framför mig som inte syns på denna bilden fortsätter spårvägen mot Milgrävis.

Ett spårvägståg på linje 5 rullar igenom samma park som på den tidigare bilden, jag har bara vänt mig lite snett åt vänster här och fotar detta tåget. Vändslingan som förra vagnarna vände på finns till höger om mig.

På ett av hamnspåren som går utmed vägen Eksporta iela höll man på att växla vagnar med loket 4M33-4721.

Samma ställe, men jag har bytt vinkel lite. Spåret slutar med en stoppbock precis framför mig här.

Var en snabb sväng och tittade vid Tallinkterminalen där Silja Festival fortfarande låg inne, men nu började det dra ihop för avgång för henne och folk började komma till terminalen.

Tillbaka till Cinderella igen när det snart är dags för avgång tillbaka mot Stockholm igen, dock via Mariehamn på tillbakavägen. Här ser vi resenärer kliva ombord via "flygplanstrappan".

Här är vi påväg ut mot öppet hav igen och passerar det sista av land i Lettland ut mot Rigabukten.

Nästa morgon vaknar man återigen upp till strålande väder ute, det är den 2 augusti och vi möter här Silja Europa som är påväg mot Åbo i Stockholms ytterskärgård.

Nästa möte blir med Viking Lines Isabella som också liksom Europa är påväg mot Åbo.

Birka Paradise (numera enbart Birka Stockholm) förföljde oss genom skärgården också påväg in mot Stockholm.

Vi ankommer här till Stockholm och ser kryssningsfartyget Prinsendam och Viking Lines Mariella ligga inne vid Stadsgården.

Innan jag åkte hemåt så passade jag på att besöka den f.d Årstalänken som bilarna trafikerade innan Södra länken byggdes ute i Årsta. Vägen är numera en s.k ruinmotorväg, dvs. en gammal motorväg som finns kvar, men inte trafikeras. Planer finns på att uppföra byggnader här istället. Vägen trafikerades fram tills 2004 då Södra länken invigdes och började trafikeras.

F.d Årstalänken från andra hållet i riktning mot Årsta.

Den 3 augusti var jag ute tillsammans med en vän och järnvägsintresserad för att fota lite tåg i Jönköpingsområdet. Senare samma kväll anslöt ytterligare en vän.
Här ser vi ett Krösatåg påväg mot Nässjö bestående av Y31 1413 passera förbi Bogla mellan Huskvarna och Tenhult.

En okänd Reginavagn påväg mot Skövde i tåg 7224 har just passerat under den rätt nya vägbron för väg 40, också vid Bogla.

X61 203 i tåg 18745 påväg från Jönköping mot Nässjö passerar också förbi samma ställe som förra bilden, fast åt andra hållet.

I Forserum så vart det tågmöte mellan Östgötapendlarna och här passerar X61 205 förbi Bogla, men ses istället från andra sidan järnvägen, när tåget är påväg mot Jönköping.

I Huskvarna vart det återigen möte med ett Västtåg, och här dyker X53-3 3264 upp med sitt tåg 7225 påväg från Skövde mot Nässjö vid Bogla.

Y31 1413 som vi tidigare såg utanför Tenhult, då påväg mot Nässjö har sedan vänt tillbaka mot Jönköping och här har den senare avgått från Rocksjön som tåg 8505 mot Värnamo.

Sista dagen som Y31 1401 gick i persontrafik i gamla "Tåg i Bergslagen"-färgsättningen var även denna dagen. Här passerar vagnen förbi golfbanan strax söder om Jönköping, då den var påväg ner mot Alvesta i tåg 8549 på eftermiddagen.

Rc3 1056 + 1055 passerar i utkanten av Jönköping, vid Granbäck med containertåg från Falköping mot Jönköpings godsbangård senare på eftermiddagen.

Samma tåg ses här just ankommit till Jönköpings godsbangård.

Y31 1401 kommer åter, nu med det allra sista resandetåget i den färgsättningen, tåg 8548 från Alvesta mot Jönköping och ses här mellan Månsarp och Taberg, uppe ifrån Tabergstoppen.

Här närmar sig vagnen Taberg och rullar in på stationsområdet.

Vagnen har stannat till i Taberg för resandeutbyte.

Y31 1405 närmar sig snart Hovslätt på sin väg med tåg 8513 från Jönköping mot Värnamo.

Här ser vi återigen Y31 1401 stå uppställd i Jönköping senare samma kväll. Påföljande morgon, på lördagen ska vagnen gå till Motala för att bli ommålad i Krösatågsfärgsättning.

Vi spolar fram några dagar, tills den 7 augusti då vi ser Transitios Y31 1422 stå i Nässjö redo att avgå mot Vetlanda. Denna vagnen lånades in under tiden som Y31 1401 var på ommålning.

På morgonen den 8 augusti så ankommer Y31 1422 till Nässjö som tåg 8584 från Vetlanda.

Nästa dag den 9 augusti har jag återigen stött på vagnen, denna gången i Jönköping och passar på att åka med en liten sväng. Här inväntas avgång som tåg 8505 mot Värnamo.

Här har man kommit till Månsarp och inväntar tågmöte med tåg mot Jönköping innan färden fortsätter vidare.

Mötet rullar in i Månsarp, det är tåg 8506 med Y32 1410 som strax stannar till för att släppa på och av passagerare.

En nedlagd plankorsning i Skillingaryd, dock med skyltar och lite kvar.

Y31 1422 har varit nere i Värnamo och vänt och är nu påväg tillbaka igen mot Jönköping, denna gången som tåg 8508 och ankommer här till Skillingaryd.

Tillbaka i Jönköping igen och vi ser Y32 1409 rulla in mot Jönköping som tåg 87304 (annonseras som 18754) från Nässjö runt 16.15-tiden.

Några minuter senare är det dags för Y31 1422 att vända åter mot Värnamo och här rullar den ut ur Jönköping som tåg 8511.

Den 11'e augusti tog jag en liten tur till Sörmland och passade på att göra en snabbvisit i Flen och här har jag just klivit av Reginavagnen vid den tillfälliga träplattformen som finns (fanns?) på spår 4 medans man byggde om stationsområdet.

X50 9001 lämnar Flen och fortsätter vidare mot Eskilstuna, Västerås och slutligen till Sala.

Här ses träplattformen vid spår 4 i sin helhet.

Rc6 1365 ankommer till Flen med sitt tåg 131 från Stockholm mot Hallsberg som jag också kliver på.

I det fina kvällsljuset så har vi så ankommit till Hallsberg.

Y31 1417 inväntar avgångstiden som tåg 3369 från Hallsberg ner mot Mariestad och Lidköping.

Här har vi ankommit till Mariestad och vagnen skall strax fortsätta vidare söderut mot Lidköping. Till höger syns Y32 1411 som tidigare på kvällen ankommit från Göteborg.

Här kan vi se att ytterligare en vagn står tillkopplad, det är Y31 1400 som också kommer från Tåg i Bergslagen som 1401 som går i Småland.

X52 9041 skall strax ge sig iväg med kvällens sista tåg från Skövde mot Nässjö senare samma kväll.

Nästa dag efter att jag har jobbat så var jag ute en sväng utanför Nässjö tillsammans med en annan för att fota Nässjö Järnvägsmuseums Y1'a som skulle passera.
Först passerade dock ett ordinarie tåg, en Östgötapendel mot Jönköping ses här passera utanför Nässjö vid Gransäng, det är X61 301 med tåg 18754 vi ser.

Senare dyker även Y1 1299 upp med Nässjö Järnvägsmuseums tåg påväg från Falköping in mot Nässjö.

På söndagskvällen den 12 augusti så var det premiär för X55 att gå till Jönköping där det tidigare gick X2-tåg. Detta varade bara under hösten 2012 och våren 2013 är det åter X2 i tågen.
Här ankommer X55 3345 med tåg 513 påväg mot Jönköping till Tranås på premiärkvällen.

I Nässjö bytte man färdriktning för vidare färd in mot Jönköping.

Och här har tåget så ankommit till slutmålet Jönköping efter en resa från Stockholm.

Morgonen därpå jobbade jag och kunde också ta några bilder i Jönköping på tåget när man skulle köra tillbaka mot Stockholm igen. Här väntar man på att växla fram från uppställningsspåren till plattformen.

Här har man växlat fram X55 3345 till plattform och skall snart avgå som tåg 511 (512 från Nässjö) mot Stockholm.

En avslutande bild på "premiärtåget" från Jönköping mot Stockholm invid Vätterns strand i Jönköping.

Den 14'e augusti tänkte jag passa på innan det blev mörkt att få en linjebild på X55'an påväg mot Jönköping strax utanför Forserum. Först skulle dock X11 3204 + 3207 som ersatte en Reginavagn i tåg 7289 påväg från Göteborg mot Nässjö, passera förbi mig.

Sedan passerar då X55 3349 påväg med tåg 514 in mot Jönköping då det har börjat mörkna strax utanför Forserum.

X61 202 rullar senare samma kväll in i Forserum med tåg 18791 från Jönköping mot Nässjö.

Den 15-18 augusti (med undantag för den 17'e aug) åkte jag med SMoK (Svenska Motorvagnsklubben) som gjorde en resa i Skåne på veckoslutet.
Här rullar rälsbussarna in i Nässjö påväg från Falköping ner mot Skåne. Jag har gjort ett längre resereporage på denna sidan från Skåne med SMoK.

Vi är framme i Eslöv och ska byta färdriktning för att fortsätta ner mot Teckomatorp och vidare mot Helsingborg. Till höger avgår X61 042 mot Kristianstad.

Strax framme i Teckomatorp och här syns utfartssignalen i riktning mot Eslöv.

Ett godståg draget av 185 321-4 passerar igenom Teckomatorp påväg ner mot Malmö.

Vi har ankommit til Helsingborg, men innan vi kan köra in till centralen så har vi blivit uppställda ute vid godsbangården/Ramlösa i väntan på lediga spår. Under tiden passerar det förbi en hel del ordinarie tåg på spåren jämte. Här ser vi X61 041 som är påväg mot Helsingborg och vidare mot Ängelholm.

Nästa dag inleddes med en resa till Ängelholm, innan vi via Åstorp och Teckomatorp tog oss ner mot Malmö.

Vi har kommit ner till Malmö och här var det fullt av tåg i den gamla banhallen denna dagen. Först ett X2-tåg, ett Öresundståg (X31), ett Pågatåg (X61), våra Y7-bussar och ett loktåg.

Här har vi rundat Malmö via Svågetorp och kommit fram till Hyllie station. Här var det riktningsbyte igen och vi åkte tillbaka mot Svågetorp och sedemera Trelleborg.

Vi har gett oss iväg på Trelleborgsbanan och här har vi gjort ett fotostopp vid Jordholmens gamla station.

Tåget har ankommit till Trelleborg och här stod vi stilla ett tag innan vi åkte tillbaka igen.

Vi stannade sedan till i Lockarp strax utanför Malmö där banorna delar sig mot Ystad och Trelleborg samt mot Svågetorp. Vårat tåg från Trelleborg delades så att en vagn ställde sig vid spåret som går mot Ystadsbanan från Persborg/Lockarp i Malmö. De andra två vagnarna ställde sig på bron på Trelleborgsbanan där banan går över den nya förbindelsen från Svågetorp mot Ystad. Krångligt att förstå? Jo, det kan det kanske verka.
Vi ser i varje fall här X61 010 passera förbi Lockarp påväg från Ystad mot Helsingborg. Till vänster syns plankorsningen på den gamla förbindelsen från Persborg/Fosieby mot Ystadsbanan.

Nu blev det kanske lite klarare att förstå. Ett Öresundståg påväg från Danmark till Ystad passerar förbi Lockarp. På bron där Trelleborgsbanan går står två Y7-vagnar och till höger spåret från Foseiby mot Ystadsbanan.
Spåret som Öresundståget kör på är alltså det nybyggda spåret som byggdes bara för något år sedan i samband med att Citytunneln var klar. Innan körde Ystadstågen på det spåret som den ensamma Y7-vagnen står på.

Ytterligare tre tåg på samma bild ser vi här då X61 014 + X61 001 är påväg från Helsingborg via Malmö och Citytunneln där mot Ystad/Simrishamn.

En okänd X55 når sin slutstation Jönköping med tåg 514 på fredagskvällen den 17 augusti och ses här framför Vättern på denna halvdåliga bild.

En liten panorering på samma tåg blev det också.

Nästa dag, lördagsmorgonen den 18 augusti var det så återigen dags för mig att åka med SMoK. Jag började med en nattågsresa i sittvagn på nattåg 1 från Nässjö ner till Lund där denna bilden är tagen. Här väntar Rc6 1339 + Rc3 1058 på att avgå mot Malmö.

Vi har ankommit till Ystad och här ser vi tåg på alla spår här. Från vänster ser vi X61 035, X61 040, SMoK's tåg samt X61 037.

Från andra hållet ser det ut såhär.

X61 001 har ankommit till Tomelilla påväg från Simrishamn mot Malmö och Helsingborg. SMoK's vagnar står undanväxlade i bakgrunden.

X61 043 ses här i Simrishamn något senare.

SMoK var även ute och besökte museispårvägen i Malmö, och här ser vi vagn 20 utanför Malmöhus.

SMoK är påväg tillbaka mot Helsingborg och befinner sig här i höjd med Malmö central på Limhamnsspåret som går genom staden.

X55 3354 har just ankommit Nässjö med tåg 513 den 20 augusti, och skall strax vända och gå in mot Jönköping.

Nästa kväll så passerar X55 3350 i god fart genom Tenhult med sitt tåg 514 påväg mot Jönköping.

Den småregniga kvällen den 22 augusti så står Y1 1310 ute framför vändskivan och utanför verkstaden i Linköping.

Den 24'e augusti stod dessa fordon uppställda i Nässjö från Nässjö Järnvägsmuseum, b. la Y1 1299 och T21 89.

P.g.a ett växelfel i Vikingstad så kom omloppen i oordning på Östgötapendeln, vilket b. la resulterade i att ett multomlopp som enbart skulle gått Mjölby-Norrköping-Mjölby på eftermiddagen, hamnade i omlopp Norrköping-Jönköping där det normalt enbart ska gå X61. X14-mult söder om Tranås är numera även mycket ovanligt.
Här ankommer tåg 18766 med X14 3223 + 3239 till Tenhult strax efter 18 samma eftermiddag, den 24 augusti påväg mot Jönköping.

Här ankommer samma vagnar återigen till Forserum, denna gången påväg med tåg 18785 mot Nässjö.

Samma vagnar rullare senare in i Jönköping som tåg 18780 på kvällen.

X14-multen ses här framför Vättern i Jönköping.

Vi har ankommit till Tenhult med tåg 18791 mot Nässjö och står och inväntar tågmöte med SJ's snabbtåg.

Ännu en bild på multen ser vi här och är fortfarande kvar i Tenhult, men denna är tagen från gångbron som går över spåren.

På kvällen den 27 augusti står Y31 1422 på spår 1A i Nässjö, redo att nästa morgon ge sig iväg mot Vetlanda.

Tåg 8774 möter tåg 8773 med X61 302 strax norr om Mantorp på eftermiddagen den 28 augusti.

Y1 1354 var ute och luftade på sig, man provkörde denna vagnen lite fram och tillbaka på bangården i Linköping samma eftermiddag.

Y2 1383 krockade i Blomstermåla den 28 juli med en annan Y2'a och här står den uppställd i väntan på reparation i Linköping samma eftermiddag.

X14 3235 rev på morgonen den 28 augusti ner kontaktledningen på spår 3b i Mjölby. Senare på eftermiddagen har den bärgats undan av Td 392 som fick rycka ut från Nässjö för att flytta på vagnen. Här ses de båda i Mjölby samma eftermiddag.

Här är man i full färd med att reparera kontaktledningen igen.

SJ's biljettkontor i Växjö stängde den 1 september för gott. Här ses det när det bara är ett par dagar kvar som öppet, den 30 augusti.

Spår 1 i Växjö ligger här fortfarande kvar, men är i skrivande stund (början av april 2013) rivet och ersatt av busshållplatser.

Jag tog senare en tur till Gemla mellan Växjö och Alvesta för att fota lite innan man byggde plattformar här. Här ser vi bangården i riktning österut, mot Växjö, från plankorsningen i västra änden.
Här framme i framför det gula huset är det numera två plattformar på vardera sidor om spåren, med en plattformsövergång så man kan ta sig mellan plattformarna. När jag tog dessa bilder så syndes inte ett tecken på att man skulle göra någonting.

Här ser vi stationsområdet från där plattformarna numera ligger i riktning österut, mot Växjö.

Och här ser vi bangården i riktning västerut, mot Alvesta.

Tåg 339 påväg från Göteborg mot Kalmar med Rc6 1346 som dragare rullar in "på sidan" i Gemla för att möta ett Öresundståg.

Öresundståget, i form av tjänstetåg från Växjö till Alvesta passerar förbi Gemla i rask takt. Idag är det två plattformar här istället för gräsytor.

Transitios X31K 4411 rusar igenom Gemla påväg från Kalmar mot Alvesta och sedemera Skåne och Danmark.

Lite senare dök ett oväntat tåg upp, det var ett Tb-lok, DLL 3105C med ett par slipersvagnar som stannade i Gemla på sidospåret i väntan på tågmöte.

En avslutande bild från Gemla får bli denna på samma tåg som innan, men som står stilla vid stoppsignallyktan för att invänta ett tågmöte.

Den 31 augusti - 3 september var jag uppe i Norrland för att tillsammans med ett par andra åka med Norrbottens Järnvägsmuseums extratåg till Haparanda före det att gamla Haparandabanan läggs ner.
Här står nattåg 94 i riktning Narvik via b. la Boden och Kiruna redo att avgå från Stockholm C den regniga eftermiddagen 31 augusti, samtidigt som en Uppsalapendel avgår.

Nattåg 94 med Rc6 1400 i spetsen har här ankommit till Sundsvall där det blev ett par minuters uppehåll innan färden fortsatte vidare norrut.

Norrtågs X62 008 skulle gå i kvällens sista tåg från Sundsvall till Kramfors. Och detta får också bli den avslutande bilden på augusti månads bildreportage. Väl mött i september!

För att fortsätta till september månad så klicka här.