Tobias bildsida - Bilder från mars 2014

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under mars månad 2014, med inriktning på järnvägsfotografier. Dock mer båtfotografier denna månad.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:

Bildsida 2013 - Bilder från november månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från december månad 2013
Bildsida 2014 - Bilder från januari månad 2014
Bildsida 2014 - Bilder från februari månad 2014

Av Tobias Jäderup

Vi inleder månaden med X14 3230 invid Vätterns strand i Jönköping den 5 mars.

Intercitytåg på spår 7 i Nässjö är mer ovanligare men här har IC-tåg 200 ankommit Nässjö den 7 mars.

Anledningen var att X61 065 på leveranskörning mot Tillberga stod på spår 5 och skulle släppa fram IC-tåget.

Passage av Tomteboda den 8 mars påväg mot Hagalund. Till höger kommer nya Citybanan att komma fram om ett par år.

Längre fram kan anas de nya broar för de två nya spåren på Mälarbanan över bangården i Tomteboda.

Utanför Hagalund står SKÅJ's tåg med Hg 787 + Ma 405 främst uppställt.

Ett par motorvagnar och personvagnar står uppställda i Hagalund.

Vi åkte senare ett par järnvägare den kvällen på kryssning med Silja Galaxy till Åbo och tillbaka. Här ser vi solnedgången i Stockholms skärgård nästa kväll, den 9 mars.

Silja Symphony är påväg mot Helsingfors i kvällsljuset, möte strax utanför Lidingö.

X14 3236 ska snart gå mot Jönköping och X11 3113 ankommer Nässjö från Jönköping på förmiddagen den 13 mars.

Tågabs TMZ 109 med lite timmervagnar efteråt som tåg 48630 påväg mot Hallsberg (vidare Kristinehamn) passerar Högebro utanför Mariannelund den 14 mars.

Samma tåg igen syns här i en kurva strax utanför Ingatorp.

Vi har förflyttat oss söderut den 17 mars, närmare bestämt till Skåne och Ystad där X61 016 lämnar mot Malmö och Helsingborg.

M/S Jan Sniadecki (kallad 'Janne Snedäck') samt M/S Skania ses här ligga i hamnen i Ystad.

V5 164 växlar ombord vagnar på Jan Sniadecki i Ystad.

Ytterligare en vy där vi ser vagnväxlingen till fartygen i Ystad.

Dags att åka västerut, mot Göteborg med X55 3351 som här inväntar avgångstiden som tåg 490.

En titt vid Sävenäs i Göteborg där nu alla gamla kolonilotter är rivna till förmån för de nya uppställningsspåren.

En blick över området från vägbron med vägen Sävenäsleden.

En inzoomad bild över de rester som finns kvar av de gamla lotterna.

Vy åt andra hållet från vägbron in mot Göteborg.

X61 406 + okänd X61 ankommer till Sävenäs påväg in mot Göteborg.

En enkelvagn ('pedalvagn'), nämligen M29 856 svänger senare samma eftermiddag ut från Valand på sin väg mot Kålltorp.

X14 3239 står senare på kvällen och är redo att avgå med tåg 8794 från Nässjö mot Norrköping.

Den 20 mars står X61 203 redo att avgå med tåg 8760 från Nässjö mot Norrköping.

Senare samma eftermiddag var jag ute en sväng i Huskvarnatrakten för att fotografera lite tåg.
Jönköpings Länstrafiks inlånade X61 030 från Skånetrafiken går som en Östgötapendel och ses här i tåg 18756 Nässjö-Jönköping strax utanför Huskvarna.

X11 3107 med tåg 17654 Nässjö-Jönköping rullar in på sidan i Huskvarna.

Östgötapendeln, återigen bestående av X61 030 i tåg 18777 Jönköping-Nässjö rullar in i Huskvarna.

Det blir ett skånskt tågmöte i Huskvarna mellan X11 3107 i tåg 17654 Nässjö-Jönköping och X61 030 i tåg 18777 Jönköping-Nässjö.

Lite senare så ser vi X11 3107 återigen i Huskvarna, nu som tåg 17655 mot Nässjö.

Här har tåget ankommit till Tenhult där det ska bli möte med ytterligare en Östgötapendel.

Den rullar in här i tåg 18768 och består av X14 3236 påväg mot Jönköping.

Tågmöte mellan X11 3107 och X14 3236 i Tenhult.

Senare på kvällen ser vi X61 030 på Jönköping C när den ska gå mot Nässjö i tåg 18793.

Den 22 mars var jag ute med Svenska Motorvagnsklubben (SMoK) på den sedvanliga vårresan som detta året gick till b. la Kristinehamn, Hällefors och Kumla.
Tågmöte nalkas här på enkelspårsdriften från Gårdsjö norrut mot Finnerödja i samband med det stundande kontaktledningsarbetet.

Baneservice TMZ 1450 växlar Tågabs personvagnar i Kristinehamn.

Vi gör ett kortare uppehåll vid Loka på vår väg norrut mot Hällefors.

' Här har vi ankommit till Hellefors Bruk, eller snarare det nuvarande sågverket längsmed gamla spåret till just Hellefors Bruk i Hällefors.

Det blev lunchuppehåll i Hällefors i gamla Hellefors Herrgård med denna gamla fina inredningen.

SMoK-bussarna ses här framför Hellefors Bruks gamla stationshus.

Det blir på resan mot Kumla och Falköping uppehåll i ett ganska öde Ställdalen.

Vi är framme i Kumla och har kört ner på spåret mot Närkes Kvarntorp och har här på tillbakavägen stannat till vid kilometertalva 9 för att fika.

Tåget börjar närma sig sina slutmål. Här är vi i Skövde där jag hoppade av tåget för denna resan.

X61 030 "Tiffany Persson" väntar på avgång mot Jönköping från Nässjö på kvällen den 27 mars.

Den 28-30 mars var jag och ett par vänner på kryssning till Riga i Lettland. På fredagen den 28 mars gör A34 nummer 2 uppehåll vid den där ej uppfräschade hållplatsen Djurgårdsskolan.

A34 nr 6 har just lämnat hållplatsen Bellmansro bakom sig påväg mot stan.

Så var det då dags för kryssning till Riga med Tallinks M/S Romantika som numera går på rutten Stockholm-Tallinn. Här är min hytt, en B-hytt som jag hade under resan.

Två interiörbilder följer här. Här ses en av hissarna vid däck 7.

Informationsdisken rakt fram.

Fatygsmöte i skärgården strax före vi gör den sedvanliga Tynningögiren. Först är det M/S Bit Okland som passerar och längre bort ses M/S Amorella.

Viking Lines M/S Amorella har närmat sig oss i det fina kvällsljuset.

Vi börjar närma oss Riga i det fina lördagsvädret som rådde här. Här på inloppet till Riga.

Vi vandrar in mot stan och hamnar på gatan Kronvalda bulväris där denna nyare spårvagn påväg mot Jugla dyker upp.

En reklammålad spårvagn dök även upp inne i stan i höjd med Operahuset.

En av de äldre trådbussarna korsar Sateklase iela i höjd med järnvägsstationen.

Man såg även ett par gamla svenska bussar, som t. ex denna gamla buss som tidigare gick i Jönköpings län av målningen att döma.

En gammal Västtrafikbuss, tidigare Swebus 4056 ska även den tillsammans med en trådbuss korsa Sateklase iela.

Ytterligare en gammal svensk buss med JLT-färgsättning sågs i Riga.

En gammal buss som tidigare gick i Skåne för Skånetrafiken gick på linje 6824 i Riga.

Interiör i en järnvägsvagn i Riga, detta är inne i ett pendeltåg som visas på nästa bild.

Vi åkte en kort sväng med tåget från Riga central över bron till denna station, Tornakalns. Tåget är påväg mot Dubulti.

Vy över stationen i Tornakalns.

Två ensamma lok passerade Tornakalns när vi var där. Främst ser vi 2M62Y-0116.

Strax ovanför Tornakalns station ligger en spårvagnshållplats med samma namn. Här ses två vagnar på linje 10 vid den bron.

Så hittade vi även till ett järnvägsmuseum i Riga. Här ses ett gammalt lok med beteckningen T3N60 nummer 1206 som står uppställt på museet.

Ytterligare ett par lok på museet. Till vänster ett par gamla växellok, i mitten ett ånglok och till höger ett gammalt diesellok, T3 3 7593.

Vi förflyttar oss till de andra stadsdelarna av Riga och till spårvägshållplatsen "Vidzemes Maiznieks"

Ytterligare en järnvägsstation i Rigatrakten, Ciekurkalns, men denna verkade mer öde.

En sista spårvagnsbild blir från slingan vid Kronvalda bulväris.

Så beger vi oss tillbaka mot terminalen och båten för hemresan. Här ligger M/S Romantika i Riga före avgången.

M/S Romantika ligger jämte färjeterminalen i Riga.

Ny dag, den 30 mars och sista bilden för denna månaden på sidan blir på när vi ankommer Stockholm och ser Baltic Queen (som f.ö numera går på rutten Helsingfors-Tallinn) och Silja Serenade ligga vid Värtahamnen.