Tobias bildsida - Bilder från augusti 2014

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under augusti månad 2014, med inriktning på järnvägsfotografier. Dock mer båtfotografier denna månad.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:

Bildsida 2014 - Bilder från april månad 2014
Bildsida 2014 - Bilder från maj månad 2014
Bildsida 2014 - Bilder från juni månad 2014
Bildsida 2014 - Bilder från juli månad 2014

Av Tobias Jäderup

Vi inleder månaden utanför Mariannelund vid Högebro med tomt makadamtåg 37190 påväg från Hultsfred mot Nässjö och Äng för att därifrån köra till Krökesbo mellan Äng och Forserum för att hämta ny makadam innan återresan till Hultsfred senare samma kväll.

Ytterligare en bild från Högebro på samma tåg.

Det tomma makadamtåget med dubbla Tb-lok passerar här förbi kilometertavla 62 strax före Mariannelund den 2 augusti.

Och på kvällen den 3 augusti passerar tåget strax efter Mariannelund.

En sista bild på detta makadamtåg för nu blir den 4 augusti när tåget just har rullat igenom Ingatorp påväg mot Nässjö och Krökesbo.

Den 5 augusti åkte jag iväg på en resa med M/S Baltic Queen till Tallinn då den skulle byta rutt till Tallinn-Helsingfors efter denna resan. Men vi börjar dock i Ropsten med en samling ersättningsbussar för Lidingöbanans avstängning. Här ses b. la Arrivas 6171 som körs fram och till höger om den Arriva 6167.

I Baggeby på Lidingöbanan pågick byggandet för fullt av det nya dubbelspåret och hållplatsrenoveringar.

Detta var under en varm period när det varit varmt flera veckor och utan regn. Som synes är gräset gult och trädens löv är bruna ute på Lidingö.

Här ser vi M/S Baltic Queen till vänster och M/S Silja Serenade vid Värtahamnen. Detta var sista gången de var samtidigt i Stockholm.

En numera ovanlig bild, M/S Baltic Queen ligger och väntar på avgång mot Tallinn vid Värtahamnen i Stockholm.

Vi har gett oss iväg med Baltic Queen och åker här igenom Stockholms skärgård.

Sista gången som Baltic Queen passerar igenom Oxdjupet.

Trebåtsmöte i skärgården. Det är M/S Solbris som möter M/S Dalarö och som samtidigt möter oss.

Sista gången för nu som Baltic Queen lägger till i Mariehamn på kvällen.

Vi ankommer Tallinn nästa dag, den 6 augusti och där ligger M/S Superstar och M/S Silja Europa som snart ska ge sig iväg mot Australien inne i hamnen.

Här ser vi alla tre skutorna. Den jag kom med längst till höger ska sedemera byta av den gamle kompisen längst bort.

En trådbuss på linje 6 i Tallinn nära hållplatsen Estonia på gatan Estonia puiestee.

Det gick inga spårvagnar här under detta besöket då man höll på med omfattande renovering av hela spårvagsnätet.

Ytterligare en trådbuss, denna gången en kortvagn, vagn 339 som ankommer hållplatsen Pirni påväg mot Balti Jaam (Centralstationen).

Vid järnvägsstationen stod en av Estlands nya Flirtmotorvagnar, nummer 2431 i väntan på nästa avgång.

CME3-5194 växlar runt en av de äldre motorvagnarnas manövervagn vid järnvägsstationen i Tallinn.

Spårvägsersättningslinje 42 påväg Vesse ankommer stationen i Tallinn.

Sedan var det dags att borda M/S Star mot Helsingfors för hemresan. Då det inte gick någon båt direkt till Stockholm fick jag åka via Helsingfors. Här ankommer M/S Gabriella till Tallinn efter en resa från Helsingfors.

Mitt ute på havet mot Helsingfors så kör vi om Silja Europa som också är påväg mot Helsingfors men kör lite långsammare än vad vi gör.

Ytterligare en bild på omkörning där vi även ser lite av Star.

M/S Star har lagt till i Helsingfors och i bakgrunden bakom landgången kan man skymta Silja Europa.

Vi hoppar fram två dagar, till den 8 augusti och Keolis 5154 tar igen sig vid Stora Essingen.

A31 333 med kompis ankommer till hållplatsen Nordiska museet/Vasamuseet/Junibacken.

Än var det inte helt slut med gamla H18, Maxci-bussar i Stockholm. Här ankommer Keolis 5153 till Nybroplan för att köra 52'an till Fridhemsplan.

Vid Fridhemsplan stod Keolis 5154 prydligt parkerad halvvägs ut i gatan..

Den 9 augusti var vi ett större gäng som åkte över med Eckerölinjes M/S Eckerö från Grisslehamn till Eckerö på Åland. Här ses M/S Eckerö i Grisslehamn före avgången.

M/S Eckerö har så ankommit till just Eckerö och här ses hon genom en skitig ruta i landgången. Vi åkte senare med buss till Mariehamn härifrån.

Utsikt i Östra hamnen i Mariehamn.

Bussen vi åkte med mellan Mariehamn och Eckerö var en av Williams bussar som här väntar på avgång från Mariehamn mot Hammarland/Eckerö.

Och här har vi ankommit till Eckerö för att snart gå ombord på båten igen för att åka tillbaka mot Sverige.

Keolis 5713 ses här strax efter hållplatsen Trekanten påväg mot Liljeholmen.

Vid Gröndal längs Tvärbanan var det en tillfällig hållplats med träplattform för spårvagnarna då man höll på att bygga om resten av nätet från Gröndal mot Sickla udde.

Uppgången till den tillfälliga plattformen.

Plattformen ses i riktning ner mot Gröndal.

A32 415 ankommer här till den tillfälliga plattformen i Gröndal och vänder sedemera tillbaka mot Alvik igen.

Jag besökte sedan Kallhäll där man hade kommit längre med arbetet för fyrspårsutbyggnaden. Här är de två nya spåren för södergående tåg klara och med det två nya tillfälliga plattformar när man bygger de två norrgående spåren.
För att se hur det såg ut innan man började bygga, scrolla ner lite på denna sidan.
Även hur långt man hade kommit med bygget går att se längst ned på denna sidan.

En titt i norränden av plattformen så ser man den gamla plattformen till vänster som rivs och en helt ny plattform byggs istället för pendeltågen.

X54 9068 passerar förbi Kallhäll påväg från Stockholm mot Västerås och Ludvika.

X60 6017 ankommer här Kallhäll med tåg från Bålsta ner mot Stockholm och Nynäshamn.

Vi blickar i söderänden istället och ser där gamla spåren har gått. De rivs nu upp för att byggas nya spår som ska gå rakt fram under bron längre bort.

Och såhär ser det ut idag, spåren går mot vänster i den gamla sträckningen söderut. I framtiden kommer de att gå rakt fram genom bron som syns längre bort.

Och hela plattformen norrut ser ut såhär med den tillfälliga till höger som sedemera ska bli det nya fjärrtågsspåret för tåg söderut.

Sedan ankommer X60 6048 + 6066 till Kallhäll påväg upp mot Bålsta.

Den tillfälliga trappan upp till gångbron ses här tillsammans med det tillfälliga stationshuset.

Och en trappa som leder direkt från rampen upp mot den tillfälliga plattformen.

X60 6079 ankommer så till Kallhäll påväg ner mot Stockholm och Nynäshamn.

Sedan besökte jag lite snabbt Lidingö för att se hur långt man kommit i dubbelspårsbygget. Här ses f.d Talluddens hållplats nära Gåshaga. En bild på hur det såg ut före man började bygga om här.

Hållplatsen som ska ersätta Talludden är Gåshaga som här håller på att färdiställas på det ena spåret. Plattformen för andra spåret är borta vid kuren.

Och nya dubbelspåret ner mot Gåshaga brygga blev såhär.

På morgonen den 12 augusti hade X2-tåget som övernattar i Jönköping gått sönder och blivit ståendes över hela dagen. På kvällen ses här när ett annat X2-sätt fått agera hjälpfordon åt haveristen och här rullar de iväg mot Nässjö-Alvesta-Värnamo och vidare mot Göteborg.

Den 18 augusti var Nordisk Jernbane-Klub på besök i Nässjö med sin BM86-vagn. Man åkte på sin årliga sommartur som b. la innefattade besök i Nässjö, Linköping och Kisa.

Den 20 augusti närmar sig Y2 1382 "Nils Dacke", Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby med tåg 8557 påväg mot Kalmar.

Samma dag stod även de för Nordisk Jernbane-Klub's vagnar uppställda i Kalmar.

X11 3108 rullar in ca en kvart försenad till Kalmar C med tåg 8643 från Emmaboda.

Vagnen har ankommit till spår 2B och ska snart vända tillbaka mot Emmaboda.

Snart avgång mot Emmaboda för tåg 8646 (8647 är det annonserade numret som gäller Emmaboda-Karlskrona).

Ytterligare en plattformsbild från Kalmar.

Vi har ankommit till Nybro där hälften av resenärerna inkl. jag hoppade av tåget.

Tåg 329 med Rc6 1409 som dragare avgår just från Nybro påväg mot Kalmar.

X31K 4369 rusar igenom Trekanten med tåg 20043 över en timma sent påväg från Danmark mot Kalmar. Här ska det snart bli mötesspår ungefär där jag står och fotar.

Trekanten med stationshuset före ombyggnaden till mötesspår här i riktning mot Kalmar.

Och en bild åt andra hållet, mot Nybro till.

Här passerar X11 3108 igenom Trekanten men denna gången med tåg 8651 mot Kalmar.

Här ska den nya hållplatsen i Smedby mellan Kalmar och Nybro ligga när den är klar i december. Här fotat åt Nybrohållet.

Rakt här på andra sidan järnvägen ska den nya plattformen i Smedby ligga med gångväg över åkersfältet upp på gatan.

M/S Dessi som kör mellan Kalmar och Färjestaden ankommer här till Kalmar.

Tåg 339 ankommer snart till Kalmar efter en resa från Göteborg. Här ses tåget med Rc6 1412 som strax rullar igenom Kalmar södra.

En stund senare avgår kvällens sista Krösatåg, tåg 8670 från Kalmar och rullar här ut ur Kalmar Södra påväg mot Emmaboda.

Ytterligare en bild från samma ställe.

Den 22-24 augusti deltog jag på Svenska Motorvagnsklubbens (SMoK's) Värmlandsresa som gick till b. la Karlstad. Här görs ett fikastopp i Håkantorp.

Y31 1417 med tåg 3303 ankommer Håkantorp från Örebro och är påväg mot Göteborg.

I Öxnered var vi tvungna att byta färdriktning och här ses det riktningsbytet.

I Mellerud blev vi förbigångna av tåg 360 med X52E 9079 påväg mot Karlstad.

I Åmål skulle vi besöka museiföreningen där för lunch, men först skulle X52E 9078 göra uppehåll med tåg 363 påväg mot Göteborg.

Hos järnvägsföreningen i Åmål blev vi bjudna på en god lunch och kunde titta till samlingarna innan vi fortsatte vår resa norrut, mot Karlstad.

Innan vi kunde växla ut på banan igen skulle X52E 9079 passera med tåg 367 påväg från Karlstad ner mot Göteborg.

Vi gör uppehåll i Säffle på vår resa norrut.

Rc3 1063 med Tågabs tåg 7007 från Kristinehamn till Göteborg passerar Segmon i skaplig takt.

Vi har ankommit Karlstad och här tagit oss ut på industrispåren i staden. Här så långt ut vi kommer mot oljehamnen.

Här har vi kommit fram till avfallsanläggningen vid Älvudden på Örsholmen.

Tåget har tagit nattvila på bangården i Karlstad. Jämte den står X54 9005 som är stripad med reklam för Mälarenergi.

Ett över en timma försenat tåg 55 med Rc6 1416 främst rullar över Klarälven i Karlstad påväg från Stockholm mot Oslo.

Y31 1421 rullar in i Karlstad som tåg 8964 Sunne-Kristinehamn.

X2-tåg 643 från Stockholm mot Arvika rullar ut ur Karlstad och på bron över Klarälven.

Ny morgon och det är den 23 augusti och det är dags för en resa på Fryksdalsbanan upp mot Torsby med lite stopp. Här före avgång från Karlstad.

Till Rottneros gick det non-stop ungefär och här har vi ankommit dit för att göra ett längre uppehåll och besöka Rottneros park.

Det var fint på Rottneros gård. Här ses Rottneros herrgård.

Från Rottneros gård har man en fin utsikt ner mot Mellan-Fryken och järnvägen.

Y31 1415 rullar in i Sunne med tåg 18952 från Torsby ner mot Karlstad.

Uppehåll i Ingmår på uppvägen mot Torsby.

Uppehåll vart det även vid den idylliska hållplatsen i Ivarsbjörke.

Strax norr om Ivarsbjörke vart det en liten fotokörning.

Det vart även fotokörning vid Övre fryken strax söder om Oleby.

Ytterligare en bild på fotokörningen utanför Oleby.

Här är vi på ingång mot Torsby och rullar över en bro över en mindre väg med en fotokörning.

Vi är framme i Torsby där det vart lunchuppehåll före återresan söderut.

Regnet hägrade när vi snart skulle avgå söderut igen från Torsby.

På tillbakavägen växlade vi in oss vid omlastningsterminalen i Skalleby strax utanför Torsby. Här passerar Y31 1415 med tåg 8960 från Torsby ner mot Karlstad.

Här är vi vid Skalleby terminal och får information om verksamheten där.

På tillbakavägen söderut blev det ett fotostopp vid Rottneros herrgård där vi var tidigare under dagen.

Till Öjervik anlände vi mitt i ett firande i det gamla stationshuset.

Regnbåge över Mellan-Fryken i Västra Ämtervik.

Lite senare på kvällen ser vi Rd2 1035 med storaboxar på Karlstad C.

Rc6 1394 avgår här från Karlstad med en timma sent tåg 58 från Oslo mot Stockholm.

X52E 9082 inväntar avgångstiden som kvällens sista tåg 8935 mot Charlottenberg på Karlstad C.

Ny dag och ny resa, denna gången mot väst och Charlottenberg som längst, det är den 24 augusti och vi gör här uppehåll i Fagerås.

I Högboda blir det tågmöte med SJ's Intercitytåg 50 från Oslo mot Stockholm med Rc6 1392 främst.

Vi gör även uppehåll vid hållplatsen i Brunsberg.

Vid linjeplatsen Brunsberg (förvarningen Bu på förra bilden) så kör vi in på gamla linjen mot gamla Brunsbergstunneln. Den nya linjen går till höger.

Längre än tunnelmynningen körde vi inte. Den nya banan med tunnel går till vänster en bit bort här.

Och en bild från själva tunneln ut på tåget som står utanför tunnelmynningen.

Lite senare är vi ute på huvudlinjen igen och här görs ett fotostopp vid de båda tunnlarna. Den gamla till vänster som numera har stoppbock i ena änden och den nya till höger.

Uppehåll görs sedan därefter vid den lilla hållplatsen mitt ute i skogen, Lerot.

Vi har kommit så långt vi kan på denna resan, nämligen till Charlottenberg.

Ytterligare en bild från Charlottenberg.

Uppehåll i Åmotfors på tillbakavägen där denna gamla vagnen står uppställd bredvid det gamla värdshuset.

Tåg 51 påväg mot Oslo rullar in i Arvika lite senare med Rc6 1392 som vi ju såg förut. Tåget kom aldrig till Stockholm, utan enbart till Karlstad p.g.a höga vattenflöden mellan Karlstad och Kristinehamn. Man vände därför tåg 50 till 51 i Karlstad och tåget är här ca en timma försenat.

Tåg 41613 med 161.101 passerar Arvika med tomma timmervagnar påväg mot Norge.

Och det med höga vattenflöden som jag skrev om tidigare? Jo, mellan Väse och Ölme var det gott om vatten på sidorna och vi var det enda tåget som passerade där från dess att man stängde trafiken tills nästa dag.

Detta är normalt ängsmarker som nu har blivit förvandlade till sjöar.

Stopp för förbigång i Gårdsjö vart det under denna resan.

Tågabs tåg 7036 med Rc3 1063 som vi såg några dagar innan rullar här in i Falköping påväg från Göteborg mot Karlstad.

Vi hoppar fram några dagar till den 28 augusti och X61 030 solar sig i kvällssolen i Jönköping.

Den 29-31 augusti var jag i Stockholm och Malmköping. På kvällen den 29'e augusti passade jag på att fota lite längs Nynäsbanan Tungelsta-Hemfosa inför det blivande dubbelspåret. Här ses pendeltåg mot stan och Bålsta med X60 6008 främst rulla in i Tungelsta.

Det vart möte med ett fyravagnars X10-tåg med X10 3159 främst i Tungelsta och som här avgår med tåg 2347 mot Nynäshamn.

Plankorsningen vid Vadeberg mellan Tungelsta och Hemfosa ska ersättas av en tunnel under järnvägen i samband med dubbelspårsbygget.

Nuvarande enkelspåret i riktning mot Hemfosa och Nynäshamn.

Och mot Tungelsta och in mot Stockholm. Om några år är det dubbelspår här.

Lite före Skogsäng strax efter Vadeberg passerar en X60 påväg in mot stan och syns mellan träden vid ängen.

Vid Karlsro/Skogsäng ska plankorsningen stängas och en ny väg ska gå pararellt med järnvägen en bit bort till andra plankorsningen.

Lite senare vid Karlsro/Skogsäng så passerar tåg 2349 med X10 3164 främst mot Nynäshamn.

Samma kurva, fast utan tåg på ses här före dubbelspåret.

Och åt andra hållet, ner mot Hemfosa ser det ut såhär.

Denna lilla skogsväg följer järnvägen pararellt ända ner till Hemfosa.

En bild åt andra hållet lite längre fram, fotad mot Karlsro och Tungelstahållet.

Går man längre fram mot Hemfosa kommer man till ett större öppet fält. Längre bort kan försignalen till Hemfosa anas.

Ett pendeltåg med X60 6069 + 6076 har startat från Hemfosa och passerar här försignalen påväg mot Bålsta.

Den här s.k 'smitvägen' över spåren vid ängen före Hemfosa ska ersättas av en ny gångbro.

En vy som kommer att bli förändrad då det nya spåret ska gå på denna sidan järnvägen här.

Pendeltåg mot Nynäshamn passerar över fältet med X60 6016 + 6073.

Bortanför kurvan och ner mot Hemfosa station har man denna vyn idag. Snart blir den förändrad.

Och tittar man bakåt, mot Tungelstahållet ser det ut såhär. Snart kommer det nya spåret att gå ungefär där jag står.

Sista bilden från blivande dubbelspåret blir en åt Tungelstahållet igen där man ser med pinnarnas hjälp vart spåret ska gå.
Vill ni se bilder från Hemfosa station upp hit, kan ni bläddra ner på denna sidan tills 5 oktober så finns det fler bilder.

X10 3155 med vagnar ankommer senare Hemfosa i tåg 2858 mot Bålsta.

Vid Barkarby skulle man snart riva ner den gamla Barkarbybron som ses bakom den nya för att den nya skulle få plats.

Nästa dag, den 30 augusti var jag i Malmköping för att fotografera och åka lite spårvagn. Här har A2 143 med vagnar letat sig fram till Hosjö.

A30 302 kommer farandes över ängsmarken vid Hosjö gård strax efter Hosjö påväg mot Malmköping.

F 34 + T-6 176 passerar över samma äng påväg mot Hosjö.

US nr 10 passerar över grusvägen strax efter Hosjö när den är påväg in mot Malmköping.

Så kommer en ensam mustang påväg mot Hosjö och det är F1 nr 43 som rullar över ängen.

F 34 + T-6 176 kommer här tillbaka från Hosjö och är nu påväg mot Malmköping.

Nu kommer det tre vagnar, varav den först är A2 143 och är påväg mot Hosjö.

Lite senare kommer denna gamla Stockholmare tillbaka igen, A30 302 påväg mot Hosjö.

US nr 10 korsar här återigen grusvägen vid Hosjö gård.

A30 302 ankommer här till grusvägen vid Hosjö gård påväg in mot Malmköping.

De gamla Malmövagnarna F 34 + T-6 176 ses här i Malmköping när de just gått runt i slingan.

Trevagnarståget med A2 143 främst rundar slingan ute i Hosjö.

En sista bild från Malmköping med vagnar uppställda + trevagnarståget som ankommer från Hosjö.

Senare samma kväll står dessa X2-sätt uppställda på Stockholm C.

Nästa dag, den 31 augusti ser vi Ubxp 133 främst invänta avgång från Näsbyparkt mot Stockholms Östra.

X51 9007 gör uppehåll i Barkarby med tåg 18010 påväg mot Västerås och Ludvika.

En sista bild för denna månaden får bli denna på loktåget som passerar Barkarby i god fart med Rc6 1411 främst.