Tobias bildsida - Bilder från juli 2013

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under juli månad 2013, med inriktning på järnvägsfotografier.

Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem!

Lite av det som dyker upp denna månad är:

Bildsida 2013 - Bilder från mars månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från april månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från maj månad 2013
Bildsida 2013 - Bilder från juni månad 2013

Av Tobias Jäderup

Vi inleder månaden i Tabergsdalen den 3 juli, här mellan Norrahammar och Taberg på bron vid Sjövägen där Td 398 med tåg 69788 påväg från Torsvik (Månsarp) mot Jönköpings godsbangård ses med ett par containervagnar.

Så förflyttning till Tabergsdalen och här dyker Y31 1402 upp med tåg 8511 påväg mot Värnamo, och ses här mellan Taberg och Månsarp.

Nästa tåg söderut är tåg 8550 som här med Y31 1401 dyker upp strax söder om Taberg. Vy upp mot Tabergstoppen på denna bilden.

Så den sista och avslutande bilden från Taberg får bli på Y31 1422 som här rullar in mot Tabergs hållplats med tåg 8546 påväg mot Jönköping.

Senare på kvällen växlade CFL Cargo's lok 1802, ursprungligen från de Luxemburgiska järnvägarna som CFL Cargo köpt in.

Visst finns det tåg i Söderköping alltid? Jodå, detta är ett av de som kör runt på gatorna där den 6 juli.

Dagen efter den 7 juli var jag i Gävle med samma sällskap som dagen innan och här möts två Reginor i Gävles utkanter.

Rälsbusspendel körs mellan Järnvägsmuseet och Fordonsmagasinet i Gävle och till den används Y6 1109 som här ses vid Hennans station.

Ett par helglediga Upptåg står uppställda på "Maxim"-bangården i Gävle i väntan på nästa uppdrag.

Vi har nu nått Fordonsmagasinet med rälsbussen.

Ett par fordon finns uppställda inne i magasinet, b. la Y1 1343 i Inlandsbanans färgsättning.

På eftermiddagen den 8 juli så började X2'an i 533 till höger krångla, varpå man tillslut ställde in tåget och skickade över alla resande till tåget bakom, tåg 535 som fick göra extra uppehåll i Mjölby där bilden är tagen.

X11 från Västtrafik på Jönköpingsbanan är ytterst sällsynt, men den 9 juli så dök X11 3213 upp i tåg från Skövde mot Nässjö som här ses i Huskvarna.

På morgonen den 13 juli så stod Rc4 1290 uppställt i Nässjö med godsvagnar påväg söderut.

Den 17 juli var jag och en till ute och fotograferade lite tåg m.m i södra Sverige. På vägen passerades Lagans f.d station.

Strax utanför Markaryd passerar 185 321 förbi Ulvaryds banvaktsstuga påväg söderut mot Danmark och Tyskland.

Markaryds stationsområde är helt omgjort numera och det finns två plattformar på vardera sida om spåren istället för den gamla mittplattformen (som kan kan ses här på en bild från 2009.)

X61 008 rusar igenom Tjörnarp påväg från Malmö upp mot Kristianstad.

Vi förflyttar oss söderut, nämligen till Eslöv där ET 4315 + X31K 4353 just anländer påväg norrut.

En liten stund senare lämnar X61 011, Eslöv för resa söderut mot Malmö.

X31K 4369 + X31K 4350 lämnar Eslöv påväg söderut mot Malmö och sedemera Danmark.

Utfarten från Eslöv på gamla järnvägen mot Ystad som lades ner 1981 och spåret revs 1984. En liten stump finns dock ännu kvar i utfarten från Eslöv.

Vi fortsätter vidare söderut till slätten vid Dammstorp, en krysstation mellan Eslöv och Örtofta. Här passerar ett norrgående Öresundståg över slätten.

Ett av Hector Rails godståg passerar Dammstorp påväg söderut.

En okänd X61 passerar förbi Dammstorp påväg norrut mot Kristianstad.

Rd2 1038 + Rc4 1149 med godståg norröver passerar förbi Dammstorp också under tiden vi var där.

Lite senare ser vi Rc4 1290 fortfarande i sin ursprungsfärgsättning passerar långsamt över en bro i utkanten av Örtofta.

X31K 4410 rusar dock igenom Örtofta påväg söderut och ses här i de södra utkanterna.

Vi förflyttar oss ytterligare söderut och hamnar i Stångby strax norr om Lund där vi först ser X31 4376 med okänd kamrat rusa igenom norrut.

Rd2 1030 kör lite långsammare igenom Stångby söderut mot Malmö godsbangård.

X61 011 gör kortare uppehåll vid plattform i Stångby på sin väg norrut mot Kristianstad.

Och framför Stångbys gamla stationshus rusar en okänd X31'a förbi söderöver.

Vi förflyttar oss ytterligare en bit söderut, till Hjärup där X61 036 med okänd kamrat påväg mot Kristianstad ankommer.

ET 4311 rusar förbi det gamla stationshuset i Åkarp mellan Lund och Malmö påväg söderut och därmed avslutas detta lilla reportage från Skåneresan.

Nu nedan blir det många bilder från min Norrlandsresa som jag gjorde 22-26 juli tillsammans med en resekamrat. Denna inleddes med resa till Linköping med snabbtåget och vidare mot Sala med X12 3222 som här rullar fram till plattform i Linköping.

Väl i Sala skulle jag åka vidare norrut mot Borlänge med X55 3349 som här ankommer.

Vi är framme i Mora där Tågkompaniets Regina, X51 9012 ses på spåret mellan Mora strand och Mora station.

I Mora stod även Tågabs tåg med Rc3 1040 inne. Tågab kör på sommaren ett anslutningståg från Göteborg till Inlandsbanetåget som avgår på eftermiddagen mot Östersund.

Här är vårat tåg som vi bordade för vidare tripp norrut, framkört i Mora. Det är Y1 1342 som vi åkte med norrut.

På vår väg upp mot Östersund så stannade vi till vid Björnidet, ett gammalt björnide där björnar sägs sovit.

Nästa stopp blev ett kortare stopp i Sveg på vår resa norrut.

Sedan blev det matstopp vid Åsarna södra en bit söder om Östersund.

Ytterligare en bild från Åsarna södra där plattformen syns.

Vi är framme i Östersund på kvällen och ska ta nattvila inför morgondagens tur mot Gällivare.

Efter att ha sovit en natt i Östersund så bar det dagen efter iväg norrut igen mot Gällivare, vi skriver den 23 juli i kalendern och Y1 1346 står redo att avgå med dagens norrgående tåg på Inlandsbanans norra del.

Dagens första fikastopp gjordes i Jämtlands-Sikås där vi här ser två bilder från det uppehållet.

Och en bild från plattformen i Jämtlands-Sikås.

Vi har rullat ytterligare norrut och hamnat i Ulriksfors där vi ser denna trio av Y1'or. Från vänster Y1 1346 som vi åker med mot Gällivare, Y1 1314 som körde anslutningstrafiken Ulriksfors-Strömsund och sist Y1G 1334 som tidigare trafikerade Ulriksfors-Strömsund, men som hade fått slut på gas och kunde inte köra trafiken, varför Y1 1314 fick rycka in.

Uppehåll i Storuman påväg norröver blev det på ca en kvart, ungefär lagom tid att hinna gå till den lokala affären och köpa lite proviant.

Sedvanligt möte i Sorsele med den södergående vagnen, för dagen Y1 1356.

Man märker att man är ute på den norrlänska landsbygden här i Sorsele.

Framme i Arvidsjaur blev det en kortare bensträckare under uppehållet bort till lokstallet där dessa T21'or stod uppställda i rad.

Vår Y1'a, nr 1346 står redo att avgå norrut från Arvidsjaur.

Litet matstopp blev det även denna gången i Moskosel.

Vid den kombinerade bil- och vägbron vid Piteälven hör det till vanligheterna att man släpper av resenärerna på ena sidan bron, så får man själv promenera över själv och tåget kör i sakta mak bakom en, så får man kliva på på andra sidan bron.

Vi gör ett kortare uppehåll i Jokkmokk för att släppa av ett par resenärer i det fina kvällsljuset.

Sedan blev det då kvällsmat på Restaurang Fjällglimten i Vaikijaur.

Fina landskap som uppenbarar sig uppe i norr, här är vi strax framme vid slutmålet Gällivare.

Vi är framme i Gällivare och ett malmtåg draget av Iore 128 + 127 passerar påväg norrut.

Sedan blev en tur upp till berget Dundret med berömda våffelstugan. Härifrån har man riktigt fin utsikt ner mot det stora landskapet.

Inne i fjällstugan serveras som alltid utsökta våfflor som passar bra på kvällen när man besöker Dundret.

En avslutande bild från Dundret och från denna dagen. Väl mött dagen efter.

Så har det hunnit bli den 24 juli och Norrtåget mot Kiruna med X52 9042 rullar in i Gällivare.

Här har vi ankommit till slutmålet Kiruna och tåget skall om några timmar gå tillbaka ner mot Luleå.

Och här ser vi Reginan i bakgrunden och i förgrunden ser vi Järnvägshotellet i Kiruna. Numera finns ingen järnväg kvar just här, utan den är flyttad till den nya provisoriska stationen i norra änden av bangården.

Kirunas stationshus med ett par tåg i bakgrunden.

Vi beger oss upp till stan en sväng för att titta på det som sakteliga ska försvinna. Hela staden ska flyttas inom några år till en ny plats för järnmalmsbrytningen i gruvan i Kiruna påverkar staden med sprickbildningar. Här ser vi en av Hörvalls Trafiks bussar på Adolf Hedinsvägen påväg mot Tuolluvaara.

Stadshuset i Kiruna har inte långt kvar på sin ursprungliga plats.

Ytterligare en Kirunavy från Dübengatan vid Coop Konsum för att visa Kiruna innan staden flyttas taget från en buss.

Tillbaka till stationen igen för att åka söderut, mot Luleå. Här en vy inifrån stationshuset med väntande resenärer, något som numera inte förekommer då det inte längre finns någon järnväg just här.

Rc6 1324 är med sina vagnar redo att avgå söderut mot Luleå med IC-tåg 95.

Ytterligare en bild på samma tåg framför stationshuset i Kiruna. Järnvägen hade här lagts om så tågen går runt berget istället för att tågen skulle åka direkt söderut som tidigare, vilket är bortåt i bild.

Möte med norrgående Reginavagn mot Kiruna i Buddbyn strax norr om Boden.

Nästa mötande tåg efter Boden var X62 005 som vi mötte vid Sunderby Sjukhus när den var påväg mot Umeå.

Senare på kvällen ser det vackra kvällsljuset över Norra hamnen i Luleå.

Ytterligare en Lulevy vid Kulturens hus till vänster och Norra hamn till höger.

Två kvällsuppställda Reginor i Luleå. X52 9042 och 9062 inväntar morgondagens tjänstgöring.

Td 377 växlar runt vagnar på bangården i Luleå senare samma kväll.

Ny dag, nya möjligheter! Det är den 25 juli och vi är i Luleå på morgonen för att åka söderut, mot Umeå som blir dagens mål. Här ses från vänster X52 9034 stå uppställd, X52 9042 som tog oss till Umeå och Rc6 1326 som ska dra tåg 96 upp mot Narvik.

SJ's nattåg 92 från Göteborg rullar in i Boden senare samma förmiddag med Rc6 1400 som dragare.

Mitt tåg söderut, X52 9042 inväntar avgångstiden i Boden.

Här har vi ankommit till slutmålet för denna resan, Umeå C där vi nu ska gå och äta inför eftermiddagens aktiviteter i form av fotografering av tåg per bil med en bekant.

Ett onumrerat 185-lok med godståg ses här senare under eftermiddagen med ett godståg från Holmsund mot Vännäs och vidare i kurvan vid Klockarbäcken i västra utkanten av Umeå.

X11 3112 har just passerat vägbron över E12'an vid Brännland väster om Umeå påväg in mot Umeå.

Här är en närmare bild på tåget när det passerar igenom Brännland.

Lite senare har vi flyttat oss lite västerut till strax utanför Vännäs och bron över Vindelälven där X52 9042 påväg mot Luleå strax skall passera.

Samma ställe igen och samma tåg påväg norrut.

Senare är det dags för X11 3112 att återigen passera Vindelälven påväg in mot Vännäs.

Hector Rails 241 011 + MGW 185 642 som hade kompressorhaveri passerar lite senare även de över Vindelälven påväg mot först och främst Vännäs.

X11 3112 ses återigen strax utanför Vännäs, dock i kurvan före bron vid Vindelälven vid Brattby påväg mot Vännäs.

SJ's Nattåg 10093 med Rc6 1396 i spetsen inväntar avgångstid från Umeå på kvällen söderut mot Stockholm.

Sista dagen för Norrlandsresan och vi bordar X55 3347 i tåg 575 för resan ner mot Stockholm.

X55 3361 inväntar senare avgångstid söderut och X55 3347 gör kortare uppehåll i Sundsvall medans X62 002 ska bege sig uppåt Östersund.

Senare väntade jag in att få åka ytterligare söderut och hem och passade på att fotografera när Viking Lines Mariella lämnade Stockholm påväg mot Helsingfors.

Vi hoppar fram ett par dagar till den 29 juli då jag åkte på en liten båttur mellan Oslo och Köpenhamn. Medans jag väntade på IC-tåget mot Oslo i Katrineholm så fotade jag detta X2-tåg som lämnade mot Göteborg.

Här ankommer SJ's Intercity tåg 51 påväg mot Oslo till Katrineholm med Rc6 1383 i spetsen.

Och här har vi så ankommit till slutmålet för denna resan, nämligen Oslo S.

Innan båten avgick så fick jag tillfälle att fotografera lite spårvagnar m.m utanför Sentralstasjonen (skrivet på norska). Här är det SL-79-I 103 som rundar kurvan på Nygata.

SL-95 167 på linje 13 står här vid Jernbanetorget och släpper av och på resenärer.

Samma vagn har avgått från Jernbanetorget och ses på Fred Olsens gate.

SL-79-I 118 på linje 12 mot Majorstuen svänger ut från Fred Olsens gate in mot Prinsens gate.

Sista spårvagnen jag fotade före båtresan var SL-79-I 115 som ses här på Tollbugata.

Så båten jag åkte med från Oslo ner till Köpenhamn, DFDS Seaways M/S Pearl Seaways som här ligger i hamnen i Oslo före avgång.

Oslo sett från akterdäck ombord på Pearl Seaways.

Jag var inte direkt den enda som åkte med denna avgången idag.

En bit ut från Oslo och vi ser M/S Emerald Princess ligga i hamnen.

Möte med en "ruterbåt", Prinsen utanför Oslo.

Utrymmet vid informationen och bufférestaurangen vid hissarna. Man får lite vibbar av Finlandsbåt, kanske för att hon gått som M/S Athena hos Viking Line en gång i tiden?

Färden genom Oslofjorden går vidare söderöver.

Enda mötet med en större färja skedde en bit norr om Dröbak. Här är det Stena Saga som är påväg från Frederikshavn mot Oslo.

Vi passerar förbi Dröbak på vår vänstra sida, eller på vår babords sida om vi ska vara riktiga.

Upp på däck 12 bredvid skorstenen så kan man titta akterut över Skagerrak i det vackra kvällsljuset.

Lite senare vid solnedgången över Skagerrak som var riktigt fin denna kvällen.

Ny dag, det är den 30 juli och vi är vakna när vi kommit in i Öresund och befinner oss just vid tillfället på bilden mellan Helsingborg och Helsingör där vi blickar akteröver på HH Ferries Mercandia IV som är påväg över mot Helsingborg.

Då börjar vi så sakteliga närma oss Köpenhamn.

Vid kryssningsterminalen i Köpenhamn låg denna dagen kryssningsfartygen Crystal Serenity och Seabourn Sojourn.

Ett Öresundståg lämnar Østerport station för färd upp längs Kystbanen mot Helsingör.

Kappkörning in till Østerport mellan ett S-tog och X31K 4411.

Ett S-tog påväg mot Ny Ellebjerg på linje A rullar in till Østerport.

Lite senare rullar ytterligare ett S-tog in på samma spår, det är påväg mot Frederikssund på linje C.

Nørreports station byggdes om från slutet på augusti till april 2014 med ny plattform och trevligare utrymmen. Här lite bilder från stationen före ombyggnaden. Uppgången i söder på fjärrtågsplattformen här.

Plattformen på Nørreports station mot norr.

Ytterliggare en bit norrut på plattformen blickat mot norr.

Tåg mot Roskilde står inne på spår 2 i Nørreport.

Norrgående Öreundståg med ET 4396 främst mot Helsingör står inne vid plattform på spår 1 i Nørreport.

DSB ABs-manövervagn går först i ett tåg som gör uppehåll i Nørreport påväg mot Østerport.

Ett S-tog på linje A mot Farum gör kortare uppehåll vid Nørreport.

SJ's resebutik (rejsebutik) vid Köbenhavn H som numera är borta från stationen efter att SJ lagt ner nästan alla resebutiker utom Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall.

Den avslutande bilden från denna resan blir på X2-tåget mot Stockholm, SJ Snabbtåg i Sverige med nummer 536 som rullar in till plattform vid Köpenhamn H.

Senare samma kväll kördes Y2 1382 i transport från Hultsfred via Nässjö och Mjölby upp till Linköping på tralla efter att tidigare ha drabbats av varmgång. Här passerar man Mariannelund riktigt långsamt.

Här passeras Hjältevad i lika långsamt mak som Mariannelund när det börjat mörkna rejält.

Efter plankorsningen fick man stanna för att kontrollera lagren när vagnen ju gick på tralla. Detta var sista bilden för juli månad. Vi blickar vidare mot Augusti!