Tobias bildsida - Bilder från tredje kvartalet 2011

Här har jag lagt upp bilder som jag har tagit under det tredje kvartalet 2011, med inriktning på järnvägsfotografier.
Bilderna finns med beskrivande bildtext under och ligger utlagda i den ordning som jag tagit dem och de ligger indelade kvartalsvis. Sidorna uppdateras kontinuerligt under 2011 med nya bilder. Mycket nöje.

Bildsida 2011 - Första kvartalet 1 januari - 31 mars
Bildsida 2011 - Andra kvartalet 1 april - 30 juni
Av Tobias Jäderup

Y31 1424 inväntar en buss från Linköping i Rimforsa den 2 juli. P.g.a misstänkt underminerad banvall i samband med kraftigt regnoväder den helgen så var järnvägstrafiken avstängd mellan Bjärka Säby och Rimforsa, vilket gjorde bussersättning.

Den 3 juli så har Y2 1383 "Anna Bielke" just ankommit till Kalmar på kvällningen.

Tåg 348 påväg från Kalmar mot Göteborg gör ett uppehåll i Nybro för på- och avstigande.

I Kalmar stod detta loktågssätt uppställt för att morgonen därpå göra en färd till Göteborg.

Den 4 juli ankommer här en Reginamotorvagn från Gävle/Borlänge till Mjölby på eftermiddagen.

Den 7 juli var jag återigen i Södertälje för att bevittna lite inför den då kommande ombyggnaden och utbyggnaden till dubbelspår mellan Södertälje hamn och centrum. Här ser vi stationshuset i Södertälje centrum innan jag påbörjade vandringen mot hamnen.

Plattformarna vid Södertälje centrum.

Södertälje centrums stationsområde sett från bron vid Hertig Carls väg i söderänden av stationen.

Försignalen till Södertälje hamn innan man började bygga om här.

Dagen efter, den 8 juli så var jag och en vän som också är intresserad av tågfotografering på en liten runda i Västergötland och här passerar en X55 förbi Falköping påväg mot Alingsås under tester.

X12 3195 passerar på skarvspåret strax söder om Herrljunga påväg mot Borås.

Y31 1419 rullar in i Håkantorp och därmed ut från Kinnekullebanan påväg mot Herrljunga.

Ett Vättertåg på skarvspår, närmare bestämt X14 3228 som här rullar ut från Håkantorp på sin väg mot Vänersborg och Uddevalla samma eftermiddag.

Några dagar senare så besökte jag återigen Västergötland en snabbsväng på söndagskvällen, nämligen den 10 juli och här ser vi då Y31 1418 på inrull i Lidköping i kvällssolen.

En Y31 och några Y1'or står uppställda i Lidköping i väntan på ny tjänst morgonen därpå.

På kvällningen samma kväll inväntar X52 9035 avgångstiden mot Nässjö i Skövde.

Ett Intercitytåg draget av Rc3 1046 påväg mot Malmö gör här uppehåll i Linköping den 11 juli och tågklareraren ger här också körtillstånd. ;-)

X14 3190 är på inrull i Jönköping den 12 juli och ses här vid Vätterns strand i kvällsljuset.

Återigen i Linköping och här ser vid Y31 1424 stå uppställd inför nästa tjänstgöring den 13 juli.

Smalspårståg i Hultsfred i samband med Hultsfredsfestivalen den 16 juli.

Ett par ligg- och sovvagnar står uppställda i Hultsfred, varvid festivalbesökarna som åkt tåg till Hultsfred kunde sova i under hela festivalen.

Påföljande morgon 17 juli (tidigt) klockan 5 ca så passerar här tåget med festivalbesökarna förbi Mariannelund draget av Di8 706.

Ett tiotal minuter senare så passerar man i utkanten av Ingatorp på sin väg mot Nässjö och efter lokbyte till Rc där, vidare mot Stockholm.

Ett par X11'or i Hässleholm med tåg mot Helsingborg resp. Kristianstad den 18 juli. Vi ser b. la X11 3184 och 3188.

Sandtåget från Varberg till Borås draget av ett TMZ-lok ses här på åkrarna strax norr om Varberg på Viskadalsbanan samma dag.

X11 3197 påväg från Uddevalla/Borås mot Varberg passerar strax utanför Horred.

Natten till den 23 juli så regnade det väldigt kraftigt i Småland och Östergöland, vilket gjorde att det blev översvämning i Trafikverkets lokaler i Norrköping så att ingen tågtrafik alls kunde köras igenom Östergötland.
Detta resulterade i att X 2000-tågen och de andra fjärrtågen som vanligtvis trafikerar Södra stambanan fick ledas om via Jönköpingsbanan till Falköping och sedan vidare norrut mot Hallsberg/Katrineholm och vidare till Stockholm.
Den 23 juli var jag då ute längsmed Jönköpingsbanan för att fota och dokumentera lite ovanligare trafik och här ses ett X 2000-tåg från Stockholm till Malmö som rullar in mot Tenhult sakta för tågmöte.

En liten stund senare så ankommer här ett Veoliatåg från Malmö mot Stockholm till Tenhult och går in på sidan för tågmöte.

Och mötet var detta X2-tåg påväg mot Malmö som här rulla in i Tenhult och vidare söderut, medans Veoliatåget väntar på avgång mot Falköping och Stockholm.

Ytterligare ett Veoliatåg, fast denna gången i Habo påväg från Stockholm till Malmö som rusar igenom stationen.

Ett X 2000-tåg från Stockholm till Malmö rullar här in i Bankeryd för tågmöte.

Mötet var med detta X2-tåg som är påväg mot Stockholm.

Ungefär i höjd med Prinseryd i Bankeryd passerar här en X2-mult mot Stockholm genom kurvan.

Och lite senare i samma kurva, fast längre bort ses en X2-mult påväg mot Malmö.

Dagen därpå, den 24 juli så var jag också ute längsmed Jönköpingsbanan och här har jag stannat till vid Granbäck strax väster om Jönköping och ser ett X2-tåg påväg mot Malmö med Vättern i bakgrunden.

Ett Intercitytåg påväg från Stockholm till Malmö rullar här igenom Forserum i hög fart.

En X 2000-mult mot Malmö rullar in i Forserum och vidare söderut.

Återigen en X2-mult i Forserum, men denna gången rullar man in på sidan på sin väg mot Stockholm för att möta ett ordinarie Västtåg.

När trafiken återigen hade kommit igång i Östergötland så kunde man äntligen flytta på alla tåg som stod fel och här ses ett nattåg som natten till lördagen bara kom till Linköping passera Nässjö påväg mot Malmö på morgonen den 25 juli.

Här hade jag påbörjat min Norrlandsresa som ni kan se i ett längre reportage på denna sidan, visar ett fåtal bilder från Norrlandsresan på denna sidan.
En X2 och en Regina som numera är ommålad i Norrtågs färger ses här i Sundsvall samma dag, den 25 juli.

X52 9034 inväntar avgångstiden i Örnsköldsvik påväg mot Umeå dagen därpå, den 26 juli.

Tåget har här ankommit till slutstationen Umeå Östra och här väntar man på avgång återigen söderut mot Ö-vik. Numera skall det gå X62 i tågen här normalt.

Några dagar senare, den 29 juli så hade jag och min resekamrat tagit oss upp till Kiruna och från hotellfönstret hade vi denna utsikten som inte var helt fy skam. Vi ser ett malmtåg långt ner vid Kiruna malmbangård och LKAB's anläggningar på kvällningen.

Påväg mot Narvik den 29 juli så möter vi här ett malmtåg i Björkliden.

Påföljande dag efter övernattning i Gällivare så åkte vi Inlandsbanan åter söderut och här gör vi uppehåll vid Polcirkeln.

På tre olika broar i Norrland samsas biltrafik och järnvägstrafik på samma bro, här är en utav dessa, Piteälvsbron som vi fick gå över samtidigt som tåget körde sakta bakom oss och här ser vi Y1 1342 + 1336 på just Piteälvsbron samma dag.

Ångtåg vid Storavans strand söder om Arvidsjaur samma kväll. Vi åkte ut med ett av de populära ångtågen man kör varje fredag och lördag från Arvidsjaur till denna sjön för grillning och umgänge. Tåget körs av Arvidsjaurs järnvägsmuseum.

Dagen därpå var vi på rull söderut igen och här blir det tågmöte i Sorsele och vi ser här Y1 1348 + 1342 rulla in i Sorsele på sin väg norrut från Östersund mot Gällivare.

Kvällsljus i Östersund när vi ankom på kvällen. En Reginavagn mot Sundsvall är beredd att avgå snart samtidigt som våra Y1'or har ankommit.

Nästan tillbaka till 90-talet i Sala dagen därpå, den 31 juli, utom den svarta vagnen i mitten av IC-tåget som är påväg mot Borlänge och Mora.

Den 5 augusti så har jag och tre andra tagit oss till Trollhättan för att åka och fotografera lite loktåg innan dessa försvinner till förmån för de nya Reginatåg som man skall börja köra mellan Karlstad och Göteborg.
Tågkö i Trollhättan var det här, med anledning av att man stängt av Trollhättan-Göteborg som brukligt ett antal somrar för arbeten med det nya dubbelspåret. Det var ett långt IC-tåg vi ser här i Trollhättan innan avgångstiden norrut.

Lite mer bakåt så ser vi en BM73b samt ytterligare ett loktåg som är beredda att köra fram till plattform att släppa ombord resenärer som ska åka till när och fjärran, också detta i Trollhättan.

Nu är vi framme i Karlstad, och eftersom vi är som vi är så har vi bokat vidare resa med Tågab söderut igen efter ett ca 10 minuters uppehåll i Karlstad.

Tågabtåget stod redo att ta oss vidare söderut till Falköping i Karlstad.

Den provisoriska plattformen vid Motala verkstad i just Motala besökte jag den 7 augusti och här ses den i riktning mot söder.

En Reginavagn från Frövi (egentligen Borlänge/Gävle, men p.g.a banarbeten så var det inställt Borlänge-Frövi) anländer till den provisoriska hållplatsen vid Motala verkstad.

Anledningen då? Jo, man byggde här om Motala stationsområde med nya plattformar och nya spår och då trafiken var inställd Motala-Mjölby så fick man helt enkelt vända tågen uppe vid verkstaden. Här ses arbetena vid stationsområdet söderut.

Och här ser vi plattformarna och arbetet norrut.

Den 9 augusti så hade jag köpt "Sommarkortet" som gällde på Tåg i Bergslagen samt på bussarna i Västmanland, Dalarna, Gästrikland, Närke och området därikring. Här skulle jag ta mig upp till Västerås för att åka Reginan därifrån till Ludvika.
Då det var flera tåg inställda på "UVEN" denna dagen så vart det bussersättnig för mig mellan Norrköping och Västerås (hoppade dock av i Kolbäck, då jag ändå skulle missa mitt Reginatåg i Västerås) och här har vi stannat vid en plankorsning i Hälleforsnäs där vi mötte denna X40'n som var påväg söderut mot Norrköping.

Under bussresan så kunde jag läsa i telefonen att tågtrafiken mellan Flen och Södertälje var stoppad p.g.a bomblarm i en byggnad nära stationen i Gnesta, varvid man ledde om X2-trafiken över Västerås och Örebro från Stockholm till Göteborg och jag lyckades pricka in ett sådant tåg i Kolbäck när jag klivit av bussen. Här passerar då ett X 2000-tåg från Göteborg i riktning Stockholm förbi Kolbäck i hög fart.

Nu hade jag efter en liten resa via Hallstahammar tagit mig till Västerås för att därifrån åka tillbaka igen mot samma håll med denna Reginavagn, men då fortsätta mot Ludvika.

Vi har här ankommit till slutmålet i Ludvika och föraren har bytt färdriktning på tåget inför återresan mot Fagersta och Västerås.

Hade planerat att ta en buss från Ludvika till Borlänge för övernattning efter någon timma i Ludvika. Nu bar det sig inte bättre att tåget som skulle gått från Ludvika någon halvtimma före våran ankomst var ca 45 minuter försenat p.g.a signalfel söderöver och i och med det så hann jag ta tåget från Ludvika upp till Borlänge istället, vilket ju förstås var mycket trevligare än att åka buss.

Senare på kvällen så är jag ute vid infarten till Borlänge norrifrån från Morahållet och ser Y31 1422 som är på inrull med tåg 8205 till Borlänge från Vansbro på Västerdalsbanan. Den banan skulle jag komma att åka dagen efter.

Någon halvtimma senare så rullar Y31 1422 ut från Borlänge igen, men denna gången med tåg 8208 mot Malung för övernattning.

Dagen därpå hade jag vaknat upp efter en god natts sömn i Borlänge och skulle ta mig till Malung med Y31 1422 som ankommit från Malung på morgonen. Här står man framväxlad och redo att avgå som 8202 mot Malung.

På vägen görs uppehåll i b. la Björbo.

Vi gör även uppehåll i Vansbro påväg mot Malung.

Här har vi ankommit till slutstationen Malung och nu väntar ca en timmas väntan innan vi bordar tåget för tillbakafärd mot Borlänge igen.
Under tiden passar jag på att gå runt på stationsomrdået och kolla in lite vad som finns samt även fota tåget i några olika vinklar. Vi ser det något futuristiska stationshuset i Malung här med.

Vinkel 2 på Malungs station. "Standardvinkeln" här.

Samt även en bild snett framifrån vid plattformarna strax före avgång tillbaka mot Borlänge.

Här har vi ankommit tillbaka till Borlänge efter en resa på Västerdalsbanan. Min hittils enda med resandetåg hela vägen (har dock åkt till Mockfjärd tidigare, 2009).

Den 12 augusti befann jag mig i Stockholmsområdet för en liten kryssning med ett par bekanta. Kryssningen ägde rum på lördagen och medans man ändå var uppe på fredagen så kunde man passa på att åka och fota lite.
Här ser vi två X60-vagnar påväg mot Bålsta som rullar över bron strax före Kungsängen station.

Ett loktåg påväg mot Västerås passerar samma bro i Kungsängen, fast här fotat i en annan vinkel.

Så kom då lördagen med kryssningen som var över dagen till Åland fram och tillbaka och eftersom detta var min första riktiga kryssning (som senare under året skulle komma att bli ett _antal_ till..) så lägger jag upp ett par bilder från just kryssningen också, då även båtar intresserar mig en del. Vi åkte med Silja Line och här med Silja Europa och på Åland var det 10 minuters byte till båten tillbaka, Galaxy.
Här möter vi Galaxys systerfartyg, Baltic Queen som är påväg mot Stockholm från Tallinn i höjd med Oxdjupet i Stockholms skärgård.

Båten vi åkte med till Åland, Silja Europa, en gång största kryssningsfartyget i Europa och Norden. Numera har andra båtar övertagit den rollen. Vi ser här i varje fall Silja Europa och till vänster Galaxy som vi åkte tillbaka med, i Mariehamn samma dag.

På vägen tillbaka mötte vi Viking Lines Isabella som här gör liknande rutt som Silja Europa mellan Stockholm och Åbo (systerfartyget heter Amorella och går samma rutt så man kan även göra dagskryssning med Viking).
Isabella ersätts under 2013 av den nya båten som man håller på att bygga och numera är döpt till Viking Grace.

Vi hoppar några dagar framåt, närmare bestämt till den 16 augusti då jag och en till åkte på DVVJ-banan. Här påväg mot först Vänersborg och senare mot Mellerud möts två Vättertågsvagnar i Vargön, X14 3224 som vi åker i, samt 3228 påväg mot Borås.

Vi har ankommit till Vänersborg och X14-vagnen skall strax fortsätta sin resa vidare mot Uddevalla.

Efter bussresa till Mellerud och lunch på nämnda ort så är vi nu redo för en sväng längs DVVJ (Dal- Västra Värmlands järnväg eller De Vackra Vyernas Järnväg) till Bengtsfors. Här ser vi Y1 1297 som är dagens vagn rulla in till Mellerud.

Blir en stunds paus för vagnen i Mellerud innan återresan mot Bengtsfors och här ser vi vagnen framför stationshuset.

Uppehåll för påstigande gjordes i Håverud och föraren passar på att sträcka på sig lite innan vi fortsätter mot Bengtsfors.

Vi är framme i Bengtsfors och ser Y1'an framför stationshuset där även en veteranbuss tar vissa resenärer vidare mot andra mål i Bengtsfors.

Ett par lokomotorer och lite står uppställda i Bengtsfors.

Påväg tillbaka igen mot Mellerud och återigen ett uppehåll i Håverud. Tågpersonalen passar på att samspråka lite på plattformen innan vi avgår vidare.

Den 20 augusti var jag återigen uppe i norra Norrland, denna gången för att åka med "IKEA-tåget" som kördes Karlsvik (Luleå)-Boden-Haparanda och åter. Här rullar tåget in i Boden draget av Td 374 påväg mot Haparanda.

På vägen gjordes uppehåll i b. la Morjärv för påstigande.

Här har vi ankommit till slutstationen Haparanda och besökarna får här nu busstransport bort till IKEA-varuhuset som man skulle handla på.

Jag tar mig en sväng i varuhuset, men går sedan för att titta in bygget av nya banan från Kalix till Haparandra och här ser vi infarten fotat från E4-bron i utkanten av Haparanda. Rakt fram går nya spåret till Kalix och till höger viker gamla banan via Karungi/Vitvattnet upp mot Morjärv av, som kommer att läggas ned och antagligen rivas när nya banan står färdig om något år.

Tillbaka till stationen igen och man har här växlat över till spåret närmast stationshuset med sin resgodsvagn för att passagerarna ska kunna smidigt lasta över sitt inköp på IKEA till tåget för färden tillbaka igen mot Luleå.

Nu är vi på tillbakarull igen norrut och passerar här en av de klassiska stationerna längsmed linjen som kommer att försvinna och banan kommer att rivas upp i, Karungi.

Lite senare passeras det lilla samhället Kärrbäck i god fart.

Infartssignalen mot Haparandahållet i Vitvattnet. Denna signal lär släckas ner inom något år och aldrig mer visa grönt.

En filmbild tagen på den enda tunneln på linjen i skogen vid Sockenträsk mellan Vitvattnet och Östra Flakaträsk vid km 1242.

Vi börjar närma oss Morjärv och ser här förgreningen strax öster om stationen. Gamla banan som vi har åkt på och som lär rivas upp till vänster och "nya" banan från Kalix kommer fram till höger.

Vi har här ankommit till Sunderbyns sjukhus där jag och två till gick av för att därifrån ta nattåget söderut genom landet igen. Vi tar en avslutande bild på IKEA-expressen vid Sunderbyn innan de ger sig av den korta lilla biten mot Karlsvik.

Vi hoppar istället på nattåget som här rullar in till Sunderbyns sjukhus påväg söderut mot Stockholm.

Vardagsbild från Tranås den 23 augusti. X14 3223 skall strax avgå mot Norrköping som tåg 8740.

Den 27 augusti anordnade NJ (Nässjö Järnvägsmuseum) en resa till Strömsnäsbruk för medlemmar med Y1 1328 som man lånade in denna dagen. Här ses tåget före avgång från Nässjö på lördagsmorgonen.

X11 i Västsvenskt utförande är dock rätt ovanligt i Nässjö, men någon gång kan de dyka upp, som denna dagen den 28 augusti då X11 3208 skulle gå mot Skövde.

Den 1-2 september så anordnades "Tågdagarna i Landeryd" i just Landeryd med en del gästande ånglok och rälsbussar som körde extratåg på banorna från Landeryd.
Jag passade på att besöka Landeryd på lördagen den 1 september och hade här tagit mig ner till Kinnared där vi ser denna rälsbuss från SMoK passera i infartskurvan till just Kinnared påväg mot Torup från Landeryd.

Här ses samma vagn efter att ha vänt i Torup påväg tillbaka mot Landeryd ankomma till Kinnared.

Då var vi i Landeryd och ser här ett ångtåg från Landeryd draget av B 1312 rulla in från Smålandsstenar.

Lite senare har jag tagit mig till utkanten av Landeryd mot Smålandsstenarhållet och här ser vi BJ 130 med sitt ångtåg påväg mot Landeryd från Smålandsstenar.

Två generationer motorvagnar/rälsbussar möts här i Landeryd på eftermiddagen.

Lite senare har jag anlänt till Halmstad för att åka via Halmstad/Göteborg hemåt och här ser vi två generationer lok, ett Rc-lok och ett Hg-lok.

Den 7-9 september så åkte jag och två till på en kryssning till Helsingfors i Finland och besökte staden under mittendagen och från terminalen så går spårvagnen lägligt precis utanför terminalen och här ser vi ett spårvagntåg mot Djurgården i Helsingfors.

Vi passade även på att teståka lite tunnelbana i Helsingfors och här är vi framme vid en av slutstationerna, Nordsjö i sydänden av Helsingfors.

Vi passade även på att besöka Helsingfors centralstation och här ser vi ett av VR's alla Sr 2-lok, nummer 3212.

Även lite äldre lok fanns att beskåda, och här ser vi Sr 1 3028 som står ensamt inne på centralen i väntan på uppdrag.

Även pendeltåg fanns det vid centralen och här ser vi två Sm 1-vagnar nummer 6064 och 6100 i väntan på avgång.

Vi åkte även en liten sväng med ett pendeltåg och hamnade här vid Hoplax och ser ett tåg påväg tillbaka mot stan som ankommer till stationen.

En spårvagn kör om en annan i Helsingfors.

En rätt suddig spårvagnsbild, som också får bli den avslutande från detta Helsingforsbesöket.

Mobilbild: Y1G 1334 "Amanda" och Y1 1333 står uppställda i Linköping den 11 september.

X14 3236 i ett tåg mot Jönköping avgår från Forserum den regniga dagen den 13 september.

P.g.a ställverksfel i Jönköping den 14 september så kom vi bara till Huskvarna med X14 3236 när vi egentligen skulle åkt till Jönköping utan fick istället vända i Huskvarna. Till höger syns en Reginavagn som också vart inställd från Huskvarna.

X14 3227 ankommer här till Rocksjön från Jönköpings godsbangård som tåg 11472 mot Jönköping C och vidare som 7242 mot Töreboda. Tågen ställdes upp vid godsbangården under större delen av hösten p.g.a ombyggnadsarbeten vid Jönköping C.

Y1 1299 som tåg mot Nässjö på en väldigt dålig mobiltagen bild i Tenhult den 19 september.

Y1 till Hultsfred var rätt så ovanligt här, men den 20 september så dök ändå Y1 1296 upp i Mariannelund på sin väg mot Hultsfred i tåg 18571.

Snart höstväder i Fittja i Stockholms södra delar och ett tunnelbanetåg från Norsborg rullar över bron och strax in på stationen i just Fittja.

En väldigt dålig bild, men den visar i varje fall tre Reginor samtidigt vid Jönköpings godsbangård vilket är lite sällsynt. P.g.a banarbeten vid Jönköping fick man ställa upp dessa vagnar här den 23 september.

Två av Reginorna som stod uppställda vid Jönköpings godsbangård från en annan vinkel.

Nu följer två dåligt tagna mobilbilder, den första visar den då ej ombyggda eller ommålade X14 3238 som stod uppställd i Nässjö på kvällen den 26 september.

Den andra rätt dåliga bilden visar ytterligare en uddavarg här, X12 3196 i Jönköping som tåg 7257 mot Nässjö nästföljande kväll, den 27 september.

Den 28 september så stod Tågab uppställda i Jönköping med TMY 103 + en okänd påväg från Kristinehamn mot Hjältevad för att lossa timmer.

Min antagligen sista linjebild på en Y1'a i ordinarie trafik hos KLT/Ötraf. Det är i varje fall Y1 1317 som här just har avgått från Vimmerby påväg mot Linköping som tåg 8314 också den 28 september.

Sista bilden för detta kvartalet får bli denna på Veoliatåg mot Stockholm som den 30 september hade med sig denna bruna vagnen från Nässjö Järnvägsmuseum för en del tester, och tåget ses här i Nässjö.